workshop

COMMUNICEREN MET ARCHETYPEN Ontdek jouw archetype en bereik jouw ideale klant sneller en makkelijker

Toen ik een aantal jaar geleden ontdekte welk archetype het meest aanwezig is in mij, werd mij enorm veel duidelijk. Het voelde alsof ik mezelf nog meer snapte. Het voelde alsof ik mezelf nog beter kon verwoorden. En toen ik de communicatie-stijl van mijn archetype ging toepassen in mijn communicatie, was ik helemaal om: ik bereikte nog sneller en makkelijker mijn ideale klanten. Het werk werd zoveel leuker!

Ik kan niet anders dan deze ervaring ook met anderen delen.  

Toen ik zo’n 1,5 jaar geleden deze workshop voor het eerst gaf moest Karin een traantje laten toen ze ontdekte wat haar archetype is. Ze zei: ‘Ik besef nu dat ik al jaren mezelf aan de kant zet en niet laat zien wie ik eigenlijk ben’. Zo’n zelfde reactie kreeg ik van Martijn: ‘Ik voel me eigenlijk even verdrietig, omdat ik me realiseer dat ik me al heel lang inhoud en niet mezelf heb laten zien.’ Ook voor Britte was het een verademing: ‘Ik hoef niet te communiceren zoals mijn concurrenten, zoals het hoort. Ik kan het gewoon op deze manier doen. Ik zie nu: dat is echt mijn manier’.

Inmiddels heb ik al veel mensen mogen helpen bij de ontdekking van hun archetype. De inzichten zijn elke keer zo enorm groot. Dat is te gek om mee te maken. 

 

“Wanneer ik iets interessant vind, dan ga ik er helemaal voor. Dan wil ik elk aspect ervan onderzoeken. Ik vind het gaaf om ‘het nieuwe en onbekende’ te ontdekken en ervaren. Laat dat nu eens exact bij mijn archetype passen: de avonturier. Ik nodig anderen uit om tijdens deze workshop mee op avontuur te gaan. Deze ervaring ga je nooit meer vergeten en gaat van grote impact zijn op jou en je communicatie.”

Yvonne van Balkom

spreekcoach- en trainer

IMG_9707

Wat zijn archetypen?

De term komt van psycholoog Carl Gustav Jung. In het begin van de 20e eeuw introduceerde hij deze term. Het is een collectief bewustzijn wat we allemaal in ons dragen. Zie het als instinctieve herinneringsbeelden die we volgens Jung al sinds onze geboorte aanwezig zijn in onze geest. Bijvoorbeeld: zodra een vrouw een kind krijgt wordt het archetype ‘moeder’ aangewakkerd en neemt zij – geheel instinctief – die rol aan. Dat is een rol die in het onderbewustzijn ligt, en tot uiting komt in gedrag.

Jij en ik hebben verschillende archetypen in onze persoonlijkheid. Maar er is meestal maar één archetype die dominant is. Met vaak nog twee ‘wingmans’. 

Waarom is het nuttig om te weten welke archetypen in jezelf en anderen zitten? Onbewust herkennen mensen zich in een bepaald archetypen. Herkenning is fijn. Dat geeft een goed gevoel. Onbewust omring je jezelf graag met mensen die hetzelfde archetype hebben. Als eenpitter is de kans groot dat je graag samenwerkt met mensen zoals jijzelf. Soms ben je zelf je eigen doelgroep, alleen een paar stappen verder. Begin je het al te zien? Als je dus weet welke archetype bij jou dominant is, is dat het archetype wat jij uitstraalt in jouw communicatie. En wie herkent zich hierin? Juist: jouw ideale doelgroep.

Zodra je dus meer bewust wordt van de taal en woorden die jouw archetype gebruikt, kun je deze nog bewuster inzetten in je communicatie. En daardoor krijg ik opmerkingen als: ‘Ik kan nu echt helemaal mezelf laten zien.’ Wat een verademing! Maar ook: je hebt een krachtige tool in handen om jezelf mee te onderscheiden van je concurrentie. Je gaat hiermee namelijk steeds meer een eigen stijl ontwikkelen. En dat valt op! 

 

Na deze workshop...

Begrijp je helemaal wat archetypen zijn en waarom het handig is om ze in te zetten in je communicatie. En vraag je je waarschijnlijk af: waarom weet ik dit nu pas!?

Weet je wat jouw archetype is. (Spannend!) 

Kun je je taalgebruik en uitstraling nog krachtiger laten aansluiten bij wie jij bent en wat je wil uitstralen. Natuurlijk gaan we hier ook mee oefenen. Deze workshop is niet alleen theorie. Juist ook de praktijk!

Wil je waarschijnlijk ook de teksten op je site gaan aanpassen. Je posts op social media zullen waarschijnlijk ook nog krachtiger worden. Ik kijk er nu al naar uit om je het verschil te laten ervaren! Je gaat zoveel makkelijker teksten schrijven of video’s maken… I promise.

Kun jij je nog meer onderscheiden van concurrenten. Je gaat opvallen. En dan ook nog eens bij de juiste mensen; jouw ideale klanten. Wat wil je nog meer? 

Opbouw van workshop

Minimaal 5, maximaal 12 deelnemers.

Dinsdag 30 juni, 10.00u – 15.00u

Lunch en drinken zijn bij de prijs inbegrepen

In een fijne, inspirerende omgeving in Vught.

Deze training past binnen de strikte Corona-maatregelen.

De investering voor deze workshop is 195 euro, excl. btw.

Voor wie is deze workshop?

Goede vraag. 🙂 Deze workshop is zeker niet voor iedereen. Ik heb ‘m samengesteld voor ondernemers die zelf hun bedrijf zijn. Je bent dus een eenpitter of hebt een eenmanszaak. Je hebt misschien wel een team om je heen, maar in-the-end draait het om jou. Jij bent het gezicht van je bedrijf. 

Je haalt het allermeest uit deze workshop als je actief bent op social media, met bijvoorbeeld video’s, artikelen of posts. Deze schrijf je meestal ook zelf: je hebt dit dus niet uitbesteed.

Ja, dit wil ik meemaken!

Wil je vrijblijvend alvast een plek reserveren? Laat dan hieronder je gegevens even achter. Ik neem dan contact met je op om samen met jou te kijken of jouw verwachtingen en wensen aansluiten bij de workshop.